Здравейте колеги. Поради големият интерес реших да напиша една малка тема за „Зарядно устройство на автомобилни акумулатори” . И така да започнем че схемата е класическа с лесно достъпни елементи. Цената на елементите не надвишава 5-6 лв като в цената не включвам : тороидален транстформатор ( за предпочитане поради малките му размери и голямото му КПД съобразно размерите които опоменах), амперметър, волтметър и кутията. Схемата която по долу ще прикрепя към статията с тествана вече от мен на 2 готови проекта. Ето и малко за принципа на деиствие на самата схема:
„Едно усъвершенствано устройство е автоматичното зарядно устройство за 12-волтови батерии, показано на фигурата.
За да се повиши сигурността и да се намали вероятността от презареждане на акумулаторната батерия, в схемата се извършва постоянен автоматичен контрол на степента на зареденост. Той се реализира с транзисторите Т1 и Т2 чрез следене на напрежението на батерията.
След включане на акумулаторната батерия към клемите на зарядното устройство се натиска бутонът Б. Ако свързването е с вярна полярност, през диода Д3 протича ток. Релето Р2 се задеиствува и трасформаторът се включва към мрежата. Същевременно през резистора R7 транзисторът Т2 получава управляващ ток и релето Р1 също се задействува. Със своя контакт Р1 то шунтира бутона Б така, че състоянието се запазва и след отпускането му. С помощта на волтметъра V във всеки момент може да се контролира напрежението на акумулаторната батерия. Чрез потенционометъра R9 се регулира желания заряден ток, чиято големина се отчита от амперметъра А. Процесът на зареждане на акумулатора е съпроводен с повишаване на напрежението върху клемите му. При достигане на определени стойности на напрежението (определена степен на зареждане) ценеровият диод Д1 се отпушва и осигурява по-голяма чуствителност на изменение на базовото напрежение на транзистора Т1 към напрежението на акумулаторната батерия. При по-нататъшното повишаване на напрежението на клемите на акумулатора транзисторът Т1 започва да се отпушва и сунтира базата на транзистора Т2, който се запушва. Релето Р1 изключва, а с него и релето Р2. Цялата схема за контрол остава без захранващо напрежение. Функционирането на автоматиката зависи от релето Р1 (ПМК111-05 българско реле на 5 волта), което притежава един нормално отворен контакт, хирметизиран в стъклена ампула. Поради това, че работното му напрежение е 5 волта, допълнително е свързан резистирът R8. Той отпада ако се ползва друго подходящо реле. Релето Р2 не е критично. То трябва да е 12-волтово и да разполага с нормално отворен контакт, позволяващ при 220V комутация на съответната мощност. Диодите Д2 и Д3 имат защитни функции. Първият предпазва транзисторът Т2 от повреди поради индуктивният характер на товара в колекторната му верига. Вторият диод защитава зарядното устроуство от включване към електроческата мрежа при погрешно свързване на акумулаторната батерия. За настройка на автоматиката за изключванр се използва регулеруем токоизправител , който се свързва към клемите вместо акумулаторна батерия. При изключено мрежово захранване на зарядното устройство и откачени кондензатори С2 и С3 се настройва праг на задеиствуванр 14,4 V чрез регулиране на тримера Pt1.
След това кондензаторите С2 и С3 отново се запояват. Двата кондензатора са филтриращи , а кондензаторът С3 предпазва от нежелано автоматично повторно включване. Диода LED1 е индикаторен при нормална работа на устройството.”
За да не става голяма темата от моя страна снимките на печатната платка и самато изделия от вънка ще ги прикача само като линкове.
http://media.snimka.bg/5646/017547100-big.jpg
http://media.snimka.bg/5646/017547102-big.jpg
http://media.snimka.bg/5646/017547103-big.jpg
http://media.snimka.bg/5646/017547105-big.jpg
http://media.snimka.bg/5646/017547109-big.jpg
Другото което мога да посъветвам е за тороидалният трансформатор. Имаго готов и не струва скъпо като се има качеството с което е направено. Моя е взет от тук и точно този -> http://vikiwat.com/product.php?productid=3696&cat=46&page=3
Поради трудноста да се намери амперметър до 10 ампера съм си купил такав до 1 ампер и с шунт съм го направил да мери до 10 ампера. Просно след ремонта на амперметъра не съм го снимал да покажа как съм го разграфил. Волтметъра съм го купил от Конрад Стара Загора за около 6 лв. като имаите предвид тои се захранва с отделно захранване от това което мери, т.е трябва да се вземе едно отделно малко трансформаторче което е на 9 волта което струва 2.80-3.00 лв. Тиристора и греца ( греца ползвам едни готови в крадратен корпус бяха около 30А ако не се лъжа ) се монтират на подходящ радиатор тъи като при по голям ток си загряват стабилно
Това е колеги ако има някакви други въпроси с удоволствие ще ви окажа съдеиствие.
Схема на работещо зарядно за акумулатори
Правила на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
Натисни тук за да прочетеш Правилата на форума
- stereofonix
- Мнения: 221
- Регистриран на: Вто 19 юни 2007 6:38
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Нова Загора
Схема на работещо зарядно за акумулатори
Последна промяна от stereofonix на Чет 25 фев 2010 9:38, променено общо 2 пъти.
- dinkonikolaev
- Мнения: 1838
- Регистриран на: Сря 25 юни 2008 16:58
- Автомобил: VW Golf 2 GTI Golf 3 Variant
- Двигател: PF AAM
- Местоположение: Нова Загора
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Ники загряваш ли че сега ще те врънкам да ми направиш един
Браво много полезна тема,знам че се завъдиха доста но тази поне е пробвана и резултата е на лице,а от това по-важно няма
Браво много полезна тема,знам че се завъдиха доста но тази поне е пробвана и резултата е на лице,а от това по-важно няма
- fox_vt
- Мнения: 2788
- Регистриран на: Съб 22 мар 2008 18:22
- Автомобил: Seat Toledo
- Двигател: AHU 97
- Местоположение: Велико Търново
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Даа много добра темичка имам обаче няколко въпроса:
1.Чрез потенционометъра R9 се регулира желания заряден ток, тук има май няква неточност за какво pt1 го има два пъти,да разбирам ли че чрез подбор на R9 се регулира тока или трябва да си е потенциометър с max 470ома съпротивление.
2.Дай размер на платката ш/д
3.като се настройва прага на напрежение трябва да цъкне релето ли и защо прага е на 14.4 волта при положение че зареден акумулатор стига до 15.5-15.6 волта на зарядното?
4.колко е максималния ток на зареждане и колко ток на вторичната намотка дават на тоя траф също и дебелината на проводника на вторичната намотка да ми кажеш.
Зсега толкова ако има друго ще пиша
1.Чрез потенционометъра R9 се регулира желания заряден ток, тук има май няква неточност за какво pt1 го има два пъти,да разбирам ли че чрез подбор на R9 се регулира тока или трябва да си е потенциометър с max 470ома съпротивление.
2.Дай размер на платката ш/д
3.като се настройва прага на напрежение трябва да цъкне релето ли и защо прага е на 14.4 волта при положение че зареден акумулатор стига до 15.5-15.6 волта на зарядното?
4.колко е максималния ток на зареждане и колко ток на вторичната намотка дават на тоя траф също и дебелината на проводника на вторичната намотка да ми кажеш.
Зсега толкова ако има друго ще пиша
- Dobromirski
- Мнения: 1582
- Регистриран на: Нед 31 дек 2006 10:12
- Автомобил: Seat Leon
- Двигател: ARL 150+ hp
- Местоположение: Плевен
- Контакти:
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Диода ( Led1 ) свети ли ?
Иначе схемата е добра !
ПП: Или обърни диода, или му турни надпис "Разменил си клемите шушумиго"
Иначе схемата е добра !
ПП: Или обърни диода, или му турни надпис "Разменил си клемите шушумиго"
- stereofonix
- Мнения: 221
- Регистриран на: Вто 19 юни 2007 6:38
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Нова Загора
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
fox_vt написа:Даа много добра темичка имам обаче няколко въпроса:
1.Чрез потенционометъра R9 се регулира желания заряден ток, тук има май няква неточност за какво pt1 го има два пъти,да разбирам ли че чрез подбор на R9 се регулира тока или трябва да си е потенциометър с max 470ома съпротивление.
2.Дай размер на платката ш/д
3.като се настройва прага на напрежение трябва да цъкне релето ли и защо прага е на 14.4 волта при положение че зареден акумулатор стига до 15.5-15.6 волта на зарядното?
4.колко е максималния ток на зареждане и колко ток на вторичната намотка дават на тоя траф също и дебелината на проводника на вторичната намотка да ми кажеш.
Зсега толкова ако има друго ще пиша
Да с Pt1 се регулира желаният заряден ток. R9 по схемата не е потенционометър.
Настройката на прага на сработване на защитата се извършва чрез Pt2. Това на колко трябва да се настрои защитата на сработване ти си решаваш опитно. Ако смятъаш за необходимо може да си я настроиш. Лично моята съм сметнал за добре и съм я направил да ми сработва на 14.7 волта. От съображения за сигурност съм написал да е на 14.4 за да няма после коментари.
Тока на трансформатора може да си го сметнеш сам. Мисля че има достатъчно параметри побликувани на страницата с тороидалният траф.Ако смяташ че трафа ти е малак и искаш да зареждаш акумукатори по-големи от 100-на амперчаса имаше тороидални трансформатори 18 волта на 250 вата, предполагам ще имат и по големи ватове но не съм разглеждал подробно.
Размерите на платката ше побликувам по късно тъи като сега я няма физически платката пред мен.
Dobromirski написа:Диода ( Led1 ) свети ли ?
Иначе схемата е добра !
ПП: Или обърни диода, или му турни надпис "Разменил си клемите шушумиго"
Да колега .схемата я пречартавах от една стара схема късно вечерта и имам малки пропоски за което искам да ме извините но ви благодаря че ми казвате къде каква грешка съм допуснал.
- fox_vt
- Мнения: 2788
- Регистриран на: Съб 22 мар 2008 18:22
- Автомобил: Seat Toledo
- Двигател: AHU 97
- Местоположение: Велико Търново
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Ахамм добрее едно въпросче за какво са червените точки по схемата и за да бъде още по добре направена оправи онова с pt1 в описанието за да бъде както трябва,все пак аз знам кое е потенциометър и кое прост резистор но за да няма повече питания
- Dobromirski
- Мнения: 1582
- Регистриран на: Нед 31 дек 2006 10:12
- Автомобил: Seat Leon
- Двигател: ARL 150+ hp
- Местоположение: Плевен
- Контакти:
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
. са за кабелчетата върху платката поради отделеченият монтаж на тез елементи.
- stereofonix
- Мнения: 221
- Регистриран на: Вто 19 юни 2007 6:38
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Нова Загора
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Dobromirski написа:. са за кабелчетата върху платката поради отделеченият монтаж на тез елементи.
Правилно колега.
- fox_vt
- Мнения: 2788
- Регистриран на: Съб 22 мар 2008 18:22
- Автомобил: Seat Toledo
- Двигател: AHU 97
- Местоположение: Велико Търново
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Ааааа тай ли било
- stereofonix
- Мнения: 221
- Регистриран на: Вто 19 юни 2007 6:38
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Нова Загора
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Така като гледам няма голям интерес към схемата. Е здраве да е
- К.Одаджийски
- VW експерт
- Мнения: 11928
- Регистриран на: Пон 11 сеп 2006 20:11
- Автомобил: Saab 9-3 SS ARC+ VW Passat 35i
- Двигател: B207L + PF 1989
- Местоположение: София / Берковица
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Е колко интерес да има колега, та чак обиден ми се струваш!?
Тая схема гледам в нея като "теле у железница" и нищо не разбирам, убеден съм че и 99,95% от потребителите на тоя форум я гледат по същия начин. Освен това като гледам сумата я докарваш до към евтино китайче от Метро примерно.
Тая схема гледам в нея като "теле у железница" и нищо не разбирам, убеден съм че и 99,95% от потребителите на тоя форум я гледат по същия начин. Освен това като гледам сумата я докарваш до към евтино китайче от Метро примерно.
- fox_vt
- Мнения: 2788
- Регистриран на: Съб 22 мар 2008 18:22
- Автомобил: Seat Toledo
- Двигател: AHU 97
- Местоположение: Велико Търново
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
А колега Одаджийски тук мога да възразя аз определено имам интерес към схемата и засега съм си изяснил всичко по нея.Но интереса ми към такива схеми и зарядни (има още 2-3 теми за такива)е точно заради едно такова еФтино китайче .За бога голеги НЕ си КУПУВАЙТЕ китайски зарядни даже и ако ви ги дават без пари!!! Взимам си аз едно такова пътьом да закръгля сумата си вземам и ареометър и отивам да блъскам ток в АКУ то.Да ама не за добре зареден акумулатор се смята такъв който стигне определено напрежение на клемите (при включено зарядно) или гъстотата на електролита достигне поне 1.28 или почне да кипи доста което при мен липсва напълно.И какво се оказва напрежение на празен ход на зарядното 12В напрежение на зарядното след закачане на 35В луничка 9.3В е как да си заредя аку то с 9 волта .И луничката дърпа 3 А а АКУ то поне 5 А ужас а иначе на кутията пише с ей такива големи букви-може да зарежда до 80 -90 ah акумулатори пълна порнография
- zdravko555
- Мнения: 642
- Регистриран на: Вто 06 май 2008 17:39
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София/Видин
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
и аз имам интерес към някаква схема за зарядно, ама се чудя защото нямам нужда от ограничение нито по ток и напрежение.
имам подходящ траф които ми държи 13,5В на изтощен акумулатор при ток 5-5,5А, като постепенно се повишава напрежението до 14 и нещо при при зареждане и като започне да кипи по-силно го изключвам.
Бяш гледал доста схеми,но засега е само с диодите и кондензатор не съм слагал , дефакто трябва ли ми допълнителна електроника, евентуално за прекъсване на зареждането автоматично или няма смисъл?
ако сложа кондензатор ще дигне много напрежението и тогава ще има смисъл
имам подходящ траф които ми държи 13,5В на изтощен акумулатор при ток 5-5,5А, като постепенно се повишава напрежението до 14 и нещо при при зареждане и като започне да кипи по-силно го изключвам.
Бяш гледал доста схеми,но засега е само с диодите и кондензатор не съм слагал , дефакто трябва ли ми допълнителна електроника, евентуално за прекъсване на зареждането автоматично или няма смисъл?
ако сложа кондензатор ще дигне много напрежението и тогава ще има смисъл
- fox_vt
- Мнения: 2788
- Регистриран на: Съб 22 мар 2008 18:22
- Автомобил: Seat Toledo
- Двигател: AHU 97
- Местоположение: Велико Търново
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
Не слагай кондензатор акумулатора обича променлив ток (разбирай пулсиращ) поради тази причина няма зарядно за оловен акумулатор със изглаждащи кондензатори.Схема за изключване на зарядното след достигане на определено напрежение е хубава и препоръчителна екстра освен ако имаш доста свободно време.
- zdravko555
- Мнения: 642
- Регистриран на: Вто 06 май 2008 17:39
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София/Видин
Re: Схема на работещо зарядно за акумулатори
ами и на мен ми направи впечатление че липсва по схемите
а относно свободно време ще намеря някакво
има ли някой желание за се захване с платките?
предполагам не само аз искам работеща схема, но нямам възможност и нужните компоненти за да си я сглобя, елементите се купуват ами платката?
относно кутиите мога да се заема с тях аз
качвам снимка на моето направено за един ден почти за без пари
а относно свободно време ще намеря някакво
има ли някой желание за се захване с платките?
предполагам не само аз искам работеща схема, но нямам възможност и нужните компоненти за да си я сглобя, елементите се купуват ами платката?
относно кутиите мога да се заема с тях аз
качвам снимка на моето направено за един ден почти за без пари
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: madmen и 16 госта