Реших да пусна тази тема, тъй като наскоро се сблъсках с проблем с утечка и установих, че голяма част от инструкциите, които витаят из интернет пространството по темата „как се измерва утечка“ са най-малкото заблуждаващи или непълни. Двете най-основни заблуди са, че трява да:
1.(ГРЕШНО) Разкачвате кабел от клема на акумулатор и след това да свържете мултицета последователно;
2.(ГРЕШНО) Вадите предпазители един по един с надеждата да се установи от коя верига идва утечката.
НЕ следвайте горепосочените указания, ако искате да установите максимално точно къде е проблема и да не се лутате.
(1). Ако разкачите кабел от акумулатора (независимо „плюс“ или „минус“ ) рискувате утечката да изчезне за момента и да не се появи при последователното свързване чрез мултицета – така може да се заблудите, че утечка изобщо няма и тя може да се появи след следващото запалване и да остане след като загасите и заключите.
(2). Ако вадите предпазителите един по един рискувате да получите „фалшиви“ данни. Това е обяснено много добре в приложения технически бюлетин на VW,в който се казва, че изваждането и връщането обратно на даден предпазител при автомобилните CAN- шини, може да „събуди“ системата и да предизвика консумация в друга верига (изпитах това на гърба си и мога да потвърдя, че е абсолютно вярно).
И така стигаме до същността на нещата – как да измерим утечката, така че да сме сигурни в крайния резултат ако сме въоръжени само с най-обикновен мултицет. Според мен е най-добре да се измери първо общата утечка, използвайки следния метод:
А. Измерване на обща утечка: след като загасите автомобила заключете с дистанционното и изчакайте най-малко 2 часа (вж бюлетина на VW по-горе, стр. 2) като преди това „излъжете“ алармата, че шофьорската врата и предния капак са затворени (бутнете щифта с отвертка, за всеки автомобил е различно, така че е добре да се поинтересувате как точно става за вашия). След това настройте мултицета да измерва ампераж (10 А) и поставете сондите му на правилните гнезда, както е показано на по-долната картинка.
След това разхлабете минусовия кабел на акумулатора, но не го откачвайте. Тук ще е най-добре да имате помощник до себе си, но с малко повече сръчност може да се справите и сами. С лявата ръка поставете сондата на мултицета отгоре отвесно директно върху клемата на акумулатора, а с дясната ръка хванете другата сонда и я допрете до самия кабел (на същата клема, който току-що сте разхлабили) като същевременно държите здраво кабела със същата дясна ръка. Бавно извадете минусовия кабел нагоре, така че сондата, която държите с лявата ръка да остане „вътре“ в „пръстена“ на кабела. Ако не ви става много ясно какво точно трябва да се направи, изгледайте долното видео (не е нужно да разбирате английски, само вижте действието).
https://www.youtube.com/watch?v=PYUoXApI89Q
По този начин в момента, в който октачите кабелът от клемата, токът продължава да тече през мултицета и не се прекъсва веригата, следователно няма опасност утечката да изчезне. След като вече токът минава през мултицета, погледнете какво показва дисплея: ако показанието е до 0.04 (или до 0.05 за Phaeton, вж. технически бюлетин на VW по-горе, стр.2) значи няма проблем – това е нормална консумация за автомобил VW, който е в „спящ“ режим. Ако стойностите са по-високи, тогава преминаваме към стъпка Б., описана по-долу. Сега върнете внимателно кабела върху клемата като внимавате да не ви се изплъзне сондата на мултицета (което ще доведе до нежелано прекъсне веригата). След това махнете мултицета и си затегнете минусовия кабел върху клемата на акумулатора.
Б. Установяване на веригата на утечката: Както написах в началото - не трябва да се вадят предпазители. Това, което следва да се направи оттук нататък е да се измери т.нар. пад на напрежението като се мине през всеки предпазител един по един. За да пристъпите към тази стъпка трябва да сте сигурни, че автомобилът е в „спящ“ режим от поне два часа, т.е.всичко е угасено и заключено и алармата е пусната. Ако сте минали през стъпка А., това вече е направено. Настройте мултицета да мери мили-волтове (не ампери, не волтове) както е показано на картинката по-долу.
Отворете таблото с предпазителите и се вгледайте в тях. Всеки предпазител има по 2 пин-а („метални точки“) в двата края. Поставете сондите на мултицета върху пин-овете както е показано на долната снимка (няма значение къде слагата черната или червената сонда):
За по-голяма яснота и повече детайли силно препоръчвам да изгледате долното видео (на английски е, но отново е доста добре онагледено).
https://www.youtube.com/watch?v=T6rDTtxaeJ4
Запишете си точните стойности за всеки един предпазител, за който мултицета покаже стойност различна от 00.0 mV. Стойностите различни от 00.0 mV показват, че през съответния предпазител в момента протича ток и трябва да се анализира дали това е в нормите (по-горе посочихме, че е нормално да има постоянна консумация от максимум 40 mA при „спящ“ режим). Измерените стойности на предпазителите не показват ампераж, а само пад на напрежението, който се измерва в миливолтове (mV). За да конвертирате mV в mA използвайте таблицата от 6-7 стр. на прикачения по горе технически бюлетин на VW. По-долу ще разгледам просто един пример от нея за да стане по-ясно. Ако например мултицета отчете 0.3 mV пад на напрежението на 5-Aмперов предпазител, то това означава, че през него протича ток от 20 mA. По-долната картинка илюстрира примера:
Сега сумирайте всички конвертирани стойности в mA. Ако сумата им е над 40 mA, значи има утечка. Разгледайте детайлно всички предпазители с най-големи конвертирани в mA стойности – най-вероятно проблемът е в някой от тях.
Надявам се да съм бил полезен!
Измерване на утечка - правилният начин (и някои заблуди)
- vlado_tonev
- Мнения: 5497
- Регистриран на: Нед 18 ное 2007 1:54
- Автомобил: GOLF MK4 1.9TDI
- Двигател: ALH 2000
- Местоположение: София
- Контакти:
Re: Измерване на утечка - правилният начин (и някои заблуди)
Евала,колега!!! С твоята тема,днес научих нещо много важно.Оценявам труда ти да опишеш всяко едно нещо в детаили.
- Milanov
- Мнения: 619
- Регистриран на: Сря 23 май 2007 15:03
- Автомобил: passat B6
- Двигател: TDI
- Местоположение: София
- Контакти:
Re: Измерване на утечка - правилният начин (и някои заблуди)
Колега, Много добре описано!
Благодаря
Благодаря
Re: Измерване на утечка - правилният начин (и някои заблуди)
ето и едно файлче за директно принтиране , това отива директно в сервизната книжка
- Прикачени файлове
-
- утечка.docx
- (197.35 KиБ) Свален 5781 пъти
- siso_k
- Мнения: 1221
- Регистриран на: Вто 10 авг 2010 9:29
- Автомобил: 1999 VW Golf
- Двигател: AKL
- Местоположение: Ветровития град
- Контакти:
Re: Измерване на утечка - правилният начин (и някои заблуди)
Имам едно питане - става въпрос за Golf 4.
Вчера като се опитах да запаля и не можах - акумулатора беше паднал. Измерих с мултицета - показа 11,74 V.
Днес искам да премеря за утечка. Алармата ми е допълнително слага и вчера не я включих, а заключих само с ключа.
Дали сега като отключа и отворя вратата (светват плафоните и се задейства бензиновата помпа) колата ще излезе от този "спящ режим"?
Вчера като се опитах да запаля и не можах - акумулатора беше паднал. Измерих с мултицета - показа 11,74 V.
Днес искам да премеря за утечка. Алармата ми е допълнително слага и вчера не я включих, а заключих само с ключа.
Дали сега като отключа и отворя вратата (светват плафоните и се задейства бензиновата помпа) колата ще излезе от този "спящ режим"?
- nasko1978
- Мнения: 2183
- Регистриран на: Сря 25 юли 2007 9:47
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Nürnberg ,Перник
Re: Измерване на утечка - правилният начин (и някои заблуди)
Благодаря ти колега!
Много полезно,много ясно обяснено!
Много полезно,много ясно обяснено!
- ktamen
- Мнения: 6171
- Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София - Ямбол
Re: Измерване на утечка - правилният начин (и някои заблуди)
Ако закрепите едната сонда към някое болтче по купето, гимнастиката с откачането на минусовата клема ще е много по-лесна. Защото ще трябва да притискате само едната сонда към минусовата клема на акумулатора. Освен това след първото замерване на обхват 10А, ако консумацията позволява е желателно да направите още едно измерване на обхват 200мА. Грешката при 10А обхват обикновено е няколкостотин мА и затова при мерене на малки токове при 10А обхват не може да се разчита на показанията на мултицета.
Така или иначе браво на колегата за старателните обяснения.
Така или иначе браво на колегата за старателните обяснения.
- Stoyanov_Vw
- Мнения: 528
- Регистриран на: Вто 06 дек 2011 1:31
- Автомобил: Golf Mk4
- Двигател: 1.9 TDI AHF
- Местоположение: Bourgas
Re: Измерване на утечка - правилният начин (и някои заблуди)
Страхотна тема. Браво, колега!
-
- Мнения: 628
- Регистриран на: Съб 27 окт 2012 20:30
- Автомобил: Polo 9N3 2008 1.4 16V
- Двигател:
- Местоположение: warna
Re: Измерване на утечка - правилният начин (и някои заблуди)
Да допълня че при 0,05А или дори 100 ма консумация и късия път през който мерим пад на напрежение ако въобще има такъв в което аз силно се съмнявам че мултицета ще го хване .
Или нагледно ето
Специфично съпротивление на медта 0,017 ома мм2/м , приемаме че горе долу мястото където прогаря предпазиителя е 1 мм2 , дължината е 1 см най много , делим 0,017 ома на 100 за да намерим колко е съпротивлението за 1 см и то е 0,00017 ома.
Пада на напрежение е произведението от тока в ампери по съпротивлението в омове или 0,1х0,00017=0,000017 V или в миливолтове за да е по лесно 0,017 миливолта . На повечето мултицети в обхвата за мерене на миливолтове е до втората цифра след запетаята която дори без подадено напрежение се мени от 0 към 1 т.е забравете за тоя метод освен ако утечката не е повече от 5Ампера или не разполагате с някой уред дето мери микроволтове.
Или нагледно ето
Специфично съпротивление на медта 0,017 ома мм2/м , приемаме че горе долу мястото където прогаря предпазиителя е 1 мм2 , дължината е 1 см най много , делим 0,017 ома на 100 за да намерим колко е съпротивлението за 1 см и то е 0,00017 ома.
Пада на напрежение е произведението от тока в ампери по съпротивлението в омове или 0,1х0,00017=0,000017 V или в миливолтове за да е по лесно 0,017 миливолта . На повечето мултицети в обхвата за мерене на миливолтове е до втората цифра след запетаята която дори без подадено напрежение се мени от 0 към 1 т.е забравете за тоя метод освен ако утечката не е повече от 5Ампера или не разполагате с някой уред дето мери микроволтове.
Re: Измерване на утечка - правилният начин (и някои заблуди)
Здравейте колеги,
Благодаря за хубавите коментари! Мисля, че имаше нужда от подобна тема и виждам още полезни неща, които препоръчват колегите (ще ги добавя в оригиналния пост). Искам само да доуточним някои неща, тъй като моите наблюдения от ежедневното двумесечно измерване са малко по-различни:
@ktamen По мое мнение на обхват 10А грешката не е чак толкова голяма (няколко стотин мА ми се струва множко) ако използваме приличен мултицет (например моя, който е и горе на снимката струва 20 лв. и смятам, че дава доста точни показания). При заключен автомобил, консумацията на обхват 10 А ми показва 0.02/0.03 А и наистина това е реалната консумация, т.е. вариацията е не повече от 5-10 мА според мен (но не и 100 мА). Но наистина е много добра идея да се намали обхвата след първото измерване за по-голяма точност, ако разбира се показанията го позволяват (т.е. първото измерване е под 0.2 А). Закрепянето на сондата също е добра идея, стига да е тип "щипка". Моята не е, но вече движението съм го отработил до съвършенство :)
@drotomir Според таблицата, прикачена в първия пост, а и според мои лични измервания мога да кажа със сигурност, че може да се измери пад на напрежението на предпазителя. Моя мултицет измерва до една десета от миливолта (т.е. 0.1 mV). Ако погледнем примера от първия пост там се вижда, че на предпазител който е 5А при консумация само 20 mА мултицета трябва да отчете 0.3 mV. Имаш право, според мен, при предпазителите с по-голям капацитет - например при 30 А предпазител, реално не може да се хване по-малка утечка от 60 мА както е видно от таблицата, защото при тази стойност е и най-ниското възможно показание на аматьорския мултицет (т.е. 0.1). Все пак си струва да се мине един по един, преди да започнат да се вадят директно. Ще добавия и тези ценни подробности в оригиналния пост.
Много благодаря за поясненията!
Поздрави!
Благодаря за хубавите коментари! Мисля, че имаше нужда от подобна тема и виждам още полезни неща, които препоръчват колегите (ще ги добавя в оригиналния пост). Искам само да доуточним някои неща, тъй като моите наблюдения от ежедневното двумесечно измерване са малко по-различни:
@ktamen По мое мнение на обхват 10А грешката не е чак толкова голяма (няколко стотин мА ми се струва множко) ако използваме приличен мултицет (например моя, който е и горе на снимката струва 20 лв. и смятам, че дава доста точни показания). При заключен автомобил, консумацията на обхват 10 А ми показва 0.02/0.03 А и наистина това е реалната консумация, т.е. вариацията е не повече от 5-10 мА според мен (но не и 100 мА). Но наистина е много добра идея да се намали обхвата след първото измерване за по-голяма точност, ако разбира се показанията го позволяват (т.е. първото измерване е под 0.2 А). Закрепянето на сондата също е добра идея, стига да е тип "щипка". Моята не е, но вече движението съм го отработил до съвършенство :)
@drotomir Според таблицата, прикачена в първия пост, а и според мои лични измервания мога да кажа със сигурност, че може да се измери пад на напрежението на предпазителя. Моя мултицет измерва до една десета от миливолта (т.е. 0.1 mV). Ако погледнем примера от първия пост там се вижда, че на предпазител който е 5А при консумация само 20 mА мултицета трябва да отчете 0.3 mV. Имаш право, според мен, при предпазителите с по-голям капацитет - например при 30 А предпазител, реално не може да се хване по-малка утечка от 60 мА както е видно от таблицата, защото при тази стойност е и най-ниското възможно показание на аматьорския мултицет (т.е. 0.1). Все пак си струва да се мине един по един, преди да започнат да се вадят директно. Ще добавия и тези ценни подробности в оригиналния пост.
Много благодаря за поясненията!
Поздрави!
Re: Измерване на утечка - правилният начин (и някои заблуди)
Здравейте,
Повдигам темата защото съм собственик от скоро на Passat 2.5TDi 4motion 4x4. И забелязах, че акумулатора се скапва много бързо и реших да видя да замеря отечката тази вечер. Показанието беше 0,07А, но странното е че ритмично на около 15 секунди тегли към 12, 13А за около една секунда и пак пада на въпросните 0,07А. Ако някой може да помогне какво го предизвиква, ще съм му много Благодарен!
Повдигам темата защото съм собственик от скоро на Passat 2.5TDi 4motion 4x4. И забелязах, че акумулатора се скапва много бързо и реших да видя да замеря отечката тази вечер. Показанието беше 0,07А, но странното е че ритмично на около 15 секунди тегли към 12, 13А за около една секунда и пак пада на въпросните 0,07А. Ако някой може да помогне какво го предизвиква, ще съм му много Благодарен!
- Lifeguard
- Мнения: 664
- Регистриран на: Пон 31 мар 2008 14:50
- Автомобил: Passat B5 TDI_Lupo SDI
- Двигател: AHU_AKU
- Местоположение: Русе
Re: Измерване на утечка - правилният начин (и някои заблуди)
Имаше някъде писано колега....заради работата на комфорт модула.
Re: Измерване на утечка - правилният начин (и някои заблуди)
Аз благодаря за инфото в темата. Моите показания, мисля, че всичко е наред.
BMW 525D
BMW 525D
- Lifeguard
- Мнения: 664
- Регистриран на: Пон 31 мар 2008 14:50
- Автомобил: Passat B5 TDI_Lupo SDI
- Двигател: AHU_AKU
- Местоположение: Русе
Re: Измерване на утечка - правилният начин (и някои заблуди)
На моя голф 3 ГТИ - 2Е показва 0,06А,което е 60mA,нали?И това без включена аларма-забравих да измеря като е пусната.Доколко знам съм на границата,че и малко отгоре.Според вас да считам ли ,че има имам утечка някъде?
Re: Измерване на утечка - правилният начин (и някои заблуди)
Lifeguard написа:На моя голф 3 ГТИ - 2Е показва 0,06А,което е 60mA,нали?И това без включена аларма-забравих да измеря като е пусната.Доколко знам съм на границата,че и малко отгоре.Според вас да считам ли ,че има имам утечка някъде?
Здравей, колега!
Изпълни ли всички указания, които съм описал в оригиналния пост? И най-вече това, че трябва да изчакаш около час след като загасиш колата и тогава да мериш за утечка. Ако измериш веднага показанията ще са завишени - например моя Пасат показва 0.08 А веднага след загасване на двигателя (в моя случай продължават да работят комфорт модула + ABS модула). Чак след около 20 мин. пада на 0.02 А.
Ако ти показва 0.06 А след час покой, това означава, че имаш проблем (консумацията ти е 3 пъти над допустимата за твоя модел) и силно ти препоръчвам или сам да установиш откъде идва (ако разбираш достатъчно да се ровиш из кабеляците) или директно я карай на майстор.
Върни се в “Общи автомобилни дискусии”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 56 госта