Когато бях малък всички в махалата бяхме луди по тях - имаше даже и серия Made in Bulgaria - помните ли. Имах над 50 колички а сега нямам идея къде са
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Ако си ги намеря ще ми бъде приятно да ги разгледам.
Вие събирали ли сте?
Ето няколко модела - разбира се VW
![Изображение](http://www.matchbox.de/img/products/xl/J0198_01.jpg)
![Изображение](http://www.souledout.com/602/matchbox.jpg)
![Изображение](http://archive.liveauctioneers.com/archive2/1824/3409_1_md.jpg)
![Изображение](http://www.vectis.co.uk/images/vectis/130802/481.jpg)
![Изображение](http://www.brewtruck.co.uk/country/images/L/licherbrau_vw.jpg)
![Изображение](http://www2u.biglobe.ne.jp/~VWMM/gas.jpg)
Ето и малко история които се интересува
Първите малки колички "Мачбокс" са направени през 1953 г. в Англия в серия от 75 модела и в момента са с антикварна стойност. Страстни колекционери могат да се сдобият с тях на търгове, а един екземпляр от тях достига над 500 паунда.
Колите от типа "мачбокс" са създадени в далечната 1953 година в Англия от "Лесни проудъктс & ко." Те възникват като обикновени детски играчки, а в последствие се превръщат в колекционерски антики. Създателите им - Лесли и Родни Смит, ги нарекли "мачбокс"(от английското "мatchbox" - кибритена кутия), защото са достатъчно малки, за да се поберат в кибритена кутийка. Размерите им не надхвърляли 6,5 см. Още по онова време били известни с майсторството, с което са изработени, и с качеството на детайлите си. Днес екземплярите изглеждат доста недодялани и дори смешни. "Мачбокс"-автомобилите са познати още и като "дай-каст" ("Die-cast"- името на технологията, по която са направени). Материалът, от който са направени количките, е сплав от алуминий и цинк, която се отлива в матрица.
Историята
Лесли Смит и Родни Смит били неразделни приятели в училище. През 1940 г. те се срещат отново, но този път в Британската кралска армия. И двамата имали амбиция да направят собствена инженерна компания след края на войната (Втората световна). Така на 19 юни 1947 те обединили идеи и усилия и създали компанията "Лесни проудъктс". Наименованието дошло от имената на двамата създатели, а думата "продукти" поставили просто ей така, защото все още не били решили какво ще произвеждат. Родни обаче работел в инженерна фирма за матрични машинни части в Лондон. В същата работел и Джон Одел, наричан винаги Джак, който имал голям опит в отливането на метал в калъпи и по-късно тези му умения допринесли много за легендата "мачбокс".
Тримата - Лесни, Родни и Джак -
започват да произвеждат за индустрията малки матрични елементи. Но за онези следвоенни времена те не били единствените. Из цял Лондон били пръснати малки работилнички с такава дейност.
На следващата година посоката на държавната данъчна политика и фактът, че няколко от подобните работилници се преориентират в производството на играчки, накарали съдружниците да се пробват в тази сфера. През 1948 година първите такива играчки са произведени и продадени на малките лондонски магазинчета. До 1952 г. "Лесни" снабдяват веригата "Уулуърт" с играчки около коледните празници. Лондонските дистрибутори на играчки ги наричали подигравателно "коледни боклуци" и не били много ентусиазирани от тях. За това пък малчуганите ги обожавали.
През 1953 г. дизайнерите в "Лесни" установяват, че могат да продават успешно своите детски стоки. Но все още не били готови да създадат собствена разпространителска и маркетингова политика, така че се обърнали към специален агент. Това се оказва фирмата "Моко". Нейният собственик Моузес Констам е немец от Нюрнберг, пристигнал в Англия още през 1900, за да развива пазара на играчки. Той се специализира в опаковането, зареждането, дистрибуцията и финансовите дела на малките производители. Точно такива услуги прави и за "Лесни".
Между 1950 и 1952 г. английското правителство поради войната в Корея ограничило използването на цинк за продукти, които не са от първа необходимост. Ето защо и в този период не се произвеждат метални играчки. "Лесни" правели само серията на слона "Джъмбо".
През 1953 г. Джак Одел започва да прави дизайна на маломерни коли-играчки, които първоначално представляват миниверсии на оригиналните. В тази година
"Лесни" регистрират марката "мачбокс".
Първият миниавтомобил е произведен през 1953 г., като всяка година се прибавяли нови модели, но само в рамките на реалното производство на автомобили. Понякога някои от тях били заменяни и до края на съществуването на компанията "Лесни" вече били 75. Екземплярите от тази серия 1-75 всъщност са оригиналите и в момента представляват интерес за колекционерите. Пробивът на компанията за "мачбокси" обаче дошъл с производството на макета на каляската от коронацията на английската кралица. От него са произведени милиони бройки.
Първите четири модела "мачбокс" са
Road Roller, Muir Hill Site Dumper, Massey Harris Tractor и Cement Mixer, а след 1956 г. "Лесни" започват да произвеждат серията "Модели от близкото минало", поставяни в специални жълти кутии.
Всяка една от ранните играчки на "Лесни" е опакована в картонена кутийка, на която е отпечатано изображението на самата играчка, в някои случаи и името на дистрибутора - в случая "Моко". От колекционерска гледна точка играчката е по-интересна и скъпа, ако върви с оригиналната си кутийка и е в добро състояние. Вече има и специални колекции само с кутиите.
До 1954 г. моделите стават 18
Същата година компанията стъпва и на американския пазар. Създава се "Лесни проудъктс - САЩ". През 1959 г. излизат първите два каталога с миниавтомобили.
През 1968 година обаче "Лесни" среща конкуренция на пазара. Компанията "Метал" започва да произвежда коли-макети по нова технология. Поставят им специална полуос, с която гумите на играчката се въртят. В тази конкурентна среда през 1969-а "Лесни" започват да произвеждат техните "Супербързи" коли. Култовите кутийки също се осъвременяват и стандартизират. Вече са направени от пластмаса, картон и фолио. По ирония на съдбата "Метал" - най-силната конкуренция на "Лесни" по онова време, през 1997 г. купува марката "Matchbox" и сега тя е нейно притежание.
През 1973-а са направени много технически подобрения по минивозилата плюс въвеждането на
новите "Rola-matics".
Тези модели се отличават с подвижни части, които се задействат от въртенето на гумите. Същата година обаче се оказва лоша за "Лесни", защото 8-седмичната повсеместна стачка обхванала и компанията. Също така пожар унищожава отделението за пластмасови детайли, което забавя производството на ретромоделите с две години.
През 1974 г. "Лесни" разнообразяват продукцията си, като навлизат в пазара на кукли със своите "Диско"-момичета, а през 77-а купуват и "Вог-куклите".
80-те години са тежки за "Лесни проудъктс". Джак Одел е принуден да прекрати пенсионирането си, за да помогне на колегите си да преодолеят рецесията. Няколко поредни банкови кредита дори не успяват да запазят фирмата. През 1982 г. тя загубва 15 милиона долара, а на 11 юни обявява фалит. Големите
"Юнивърсал тойс" се възползват от възможността да притежават бранда "мачбокс"
и купуват "Лесни". Техните специфики променят формата на "Лесни" и започват да произвеждат освен коли и кукли и доста странни неща. Например аксесоари към автомобилчетата (бензиноколонки), животни и дори говореща кукла с лицето на Фреди Крюгър, известен от филма "Кошмари на Елм стрийт". След родителски и религиозен натиск тази нелепост е спряна от производство.
През 1991 г. "Юнивърсал" продават компанията на "Тайко". Сега тя е притежание на "Метал", която е специализирана в производството на макети на автомобили, самолети и аксесоари за тях. Духът и традициите на бранда "мачбокс" ще се запазят още дълго, след като младият екип на компанията, съсредоточен в Ел Сегундо, Калифорния, реши да върне доброто старо лого "Matchbox", но без кавичките.
Оригиналните миниавтомобили са произвеждани винаги само в два размера. По-малките са в мащаб 1 към 64 от истинския модел, което прави дължина 6,5 см. Те са най-често срещаните. Също така обаче дизайнерите на "мачбокс" са направили и серия "Super Kings" в мащаб 1:43, т.е. с дължина 9 см. Те са предпочитани и са главно колекционерски екземпляри, защото изработката им включва повече детайли.
През 60-те и 70-те години много от големите компании започват да се рекламират, като отпечатват логото си върху миниколите и минисамолетчетата. Сред тях са "МакДоналдс", "Кодак" и голяма част от авиокомпаниите. Тази инициатива всъщност тръгва от "Американските авиолинии", чието лого било щамповано върху макет на лондонски червен автобус.
Оригиналните макети от № 1 до № 75 могат да бъдат разделени на три типа, всеки от тях с различни колела - първият тип - с метални; в първите години от 60-те - с "обикновени", от сива или черна пластмаса, и третият - моделите след 1968 г. с колела от серията "Супербързи".
Кутиите, с които вървят истинските "мачбокс"-коли, са от голямо значение и могат да вдигнат или да намалят цената на екземпляра. Критериите са: година на производство, цвят, рядкост, състоянието, подпис на "Моко". Началните суми, които са обявени за оригинален модел кола преди търгове, започват от 30 паунда и достигат до 200-300. Различните аукционни къщи означават стойността им с различни индекси, но цените им почти навсякъде са едни и същи. В "E bay" например екземплярът "Ферари" Berlinetta с рядък червен цвят, цветна кутия с надпис "Моко" и хромирани джанти се продава за 525 паунда.
Колекционирането на "мачбокс"-колички е доста скъпо удоволствие, а цената на пълен комплект от 75-те модела може да достигне цената на апартамент в центъра на някоя европейска столица.
на заем от:
http://www.segabg.com/online/article.as ... id=0002101