Започвам с личен опит споделен от колегата volvic в неговата тема: : Кола от Германия - да споделя моя опит
1. ТЪРСАЧКИ ЗА АВТОМОБИЛИ:
Тема: Интернет търсачки за автомобили и информация при внос
volvic написа:1. Набелязват се няколко обяви за кола в някой сайт за употребявани коли - http://www.mobile.de http://www.autoscout24.de ; По възможност е хубаво да са близо една до друга, затова ограничаваме търсенето да е в обсега на някой пощенски код. В моя случай това беше 4 или 5 - Това са районите около Дортмунд и Кьолн. Отваряме някоя карта и гледаме адресите с идеята след това да пътуваме най-малко като тръгнем да обикаляме.
2. Звъним и задаваме нормалните върпроси : Добър ден, казвам се Луков, става въпрос за еди коя си кола... Налична ли е още колата, вярно ли е че, както пише в обявата, кога мога да мина да я видя? Уговаряте среща и минавате на следваща обява.
3. Да речем, че вече имаме 1 или 2 коли, които отговарят на всички изисквания като екстри и изминати километри. Сега тука във форума определено има много хора, които много разбират от коли и биха могли да се доверят на своята преценка. Ако сте обаче като мене, лаик дето знае само основни понятия, се доверявайте само на големи сервизи за диагностиката на колата.
Казваме, че колата много ни харесва, открили сме някои дребни забележки (имате поле за изява за преговаряне за цена), но искаме на всяка цена да направим една диагностика на колата в някой сервиз. Това е съвсем нормално за Германия. ADAC предлагат т.нар. Gebrauchtwagencheck за 70-120€, TÜV сертифицират за качество за 40€, Pitstop правят цялостна инспекция Inspektion 40€, GTÜ взимат 56€, A.T.U. също предлагат услугата, но не знам цените им.
Оставяте си личната карта или взимате собственика или някой от сервиза с вас и закарвате колата в някоя от гореспоменатите фирми.
ПРи мене се случи така, че точно преди да подпиша договора реших айде формално да закарам Туарега на диагностика и познайте - капчици фреон по двигателя. Пича ми вика може да е някоя уплътнение за 5 евро, а може и още сега на излизане да ви замине компресора 5000 евро. Аз настоях проблемът да бъде отстранен преди да подпиша каквото и да е и сделката се развали, защото от ФВ му дадоха час за след 2 седмици.
2. ПЪТУВАНЕ И СЪВЕТИ ПРИ ПОКУПКАТА:
: Тема: Пътуване от София до Мюнхен. Актуално инфо? Препоръки?
: Тема: Цените на горивата в Европа
Пътни такси и винетки в Европа
: ВАЖНА Тема: Полезно при избор на 2 ръка автомобил
: Тема: Обобщена тема за избор и покупка на Голф 3/4/5
volvic написа:Задължително е според мен да сте двама при търсенето на кола и поне единият от вас да знае сносен немски.
3. НОМЕРА, С КОИТО СЕ ДОКАРВА АВТОМОБИЛА В БГ И ДОКУМЕНТИ:
volvic написа:4. Избрали сме колата, всичко й е наред, взимаме я. Ако сме при автотърговец, той ще има готови договори. На немски се казва Kaufvertrag [Кауффертраг] или Verbindliche Bestellung. Ако сме при частно лице, значи ще ни трябва договор, който да не е изготвен от него, че може с дребни шрифт да ни резне с нещо. Готови договори имат всички качествени издания като Autobild или ADAC.
Ето и бланка за договор, която е свалена от тук:
Задължително преди да давате каквито и да е пари за капаро се разберете с човека да ви съдейства при издаването на транзитните номера.
5. С договора (и фактура ако се купува от фирма) и наборът документи - голям и малък талон от стария собственик отиваме в местния KFZ-Zulassungsstelle. Силно препоръчително е и стария собственик да присъства там. Първо, защото той трябва да си отрегистрира колата (abmelden) и да си вземе старите (неговите си) номера. И второ, за да помага.
Процедура по издаване на номера за експорт на автомобила:
I. Сключва се застраховка ГО (Haftpflichtversicherung). Застраховката може да се сключи и онлайн, но обикновено в близост до Zulassungsstelle има фирми, които правят застраховки и печатат регистрационните табели. Така изглеждат тези фирми: Застраховката за червени номера може да е за 15 дни, месец или повече (до 1 година). Значи отиваме в някоя от тези будки и искаме застраховка за номера за експорт на автомобила - с червена лента - Zollkennzeichen или още наричани Ausfuhrkennzeichen / Exportkennzeichen Този тип регистрационен номер се издава, когато МПС ще се изнася от Германия. Целта е закупеното превозно средство да бъде транспортирано на собствен ход до мястото на експорта. В червеното поле е обозначен последният ден на валидността на рег. номер. Неразделна част към този рег.номер е “зелената” карта. Застраховката е валидна за страните-членки на ЕС, като има специални условия за трети страни. За да се издаде такъв тип рег. номер автомобилът трябва да разполага с удостоверение за валиден технически преглед - TUV
Когато кажете каква застраховка иската, внимавайте да не ви направят застраховка за жълти временни номера, които са с валидност 5 дни (Kurzzeitkennzeichen / Überführungskennzeichen). Жълтите номера са за движение само в Германия и не се допускат в Унгария и други европейски страни!
жълтите временни номера се издават заедно с временната регистрация и имат валидност максимум 5 (пет) дни и са само за движение на територията на Германия. Целта на тази временна регистрация е автомобилът да може да участва в движение с временен характер, напр. пробно изпитание, движение до конкретно място, където ще бъде регистрирано, ремонтирано и т.н. За жълти номера също се изисква МПС да разполага с удостоверение за техническа изправност. Регистрационният номер започва с цифрите 04 и в дясното жълто поле е обозначен последният ден от валидността. Датата се разчита отгоре надолу: ден, месец, година, отбелязани в двуцифрени групи.[/quote]
II. Регистрация на автомобила - след като имаме застраховка за червени номера отиваме в самото Zulassungsstelle, където предоставяме застраховката, документите на автомобила и лична карта (или паспорт). В този момент трябва да имаме и документ за плащане на данък за периода на валидност на номерата (Steuer). Практиката обаче е, че данък може да се плати за минимум 1 месец и е равен на 1/12 от годишния размер. Данък може да се плати по 4 начина:
- бившият собственик да е там и да предостави своята банкова сметка, от която да се вземат парите, а ние да му ги дадем в брой;
- предоставяме собствената си банкова сметка в България, необходими са IBAN и BIC.
- отиваме в местния Finanzamt, от където взимаме платежно за данъка, плащаме го в банката и с тези документи се връщаме в Zulassungsstelle.
- отиваме обратно в будката за застраховката и номерата и плащаме там, но там обикновено има една допълнителна таксичка от 30 евро
На място в Zulassung-а няма как да се плати данъка в брой или с кредитна карта. Там обаче се плаща и държавна такса за регистрация, която е около 33 евро.
III. Напечатване на табели. След като имаме нов зелен талон, излизаме от Zulassungsstelle-то и отиваме в будките отпред, в които печатат номерата. Плащаме си за направата на 2 регистрационни табели с номерът, който е записан в талона. Цената е около 17-18 евро на табела.
IV. Валидиране на табелите. За да са валидни напечатаните табели, трябва да се върнем в Zulassungsstelle-то и да ни залепят лепенки върху тях. Почти винаги служител на Zulassung идва лично до колата и сверява данните от талона с рамата на автомобила и като цяло се уверява, че такава кола наистина съществува.
Цената на червени номера + застраховка за 1 седмица + регистрационни табели, които платихме през април 2012 г. за VW Transporter 2004 г. 2.5 ТДИ 130 к.с. беше 132 ЕВРО (данъкът беше платен от продавача)
Какво правим ако автомобилът няма номера и трябва да отиде до Zulassung? Как се придвижва до там?
samo_pechka написа:Tърговците имат спец номера, такива каквито могат да се слагат и прехвърлят на 999 коли.
Единият вариант - платформа, другият вариант: отива се в Цулассунга без автомобила (през това време е в частен имот/гараж/склад и т.н.), оправят се документите и номерата/застраховката. Връщате се, слагате номерата и отивате в Цулассунга, прави се сверка и ви се дава големия талон. Но има и такъв вариант, да ви дадат всичко на ръка и не ходите обратно (няма закономерност, зависи от моментното настроение на служителя).
Между другото има и трети вариант, ако колата все още не е спряна от движение, при добро желание от страна на продавача, да закара колата в Цулассунгщеле (по избор), там вече той я отписва и си взима номерата. Вие вече си оправяте документите и номерата/застраховката за износ. През това време няма проблем, че на паркинга на Цулассунга, колата е без номера (да стои де, разбира се в рамките на деня).
А да, има и четвърти вариант има агенти, които с/у доп. заплащане и пълномощно от ваша страна (имат готови бланки), оправят всичко, бумаги, номера, застраховки, абе всичко. Вие през това време си пиете кафета. Даже не се налага да носите колата на сверки. Нищо, че колата се намира в друг град примерно. Направо си слагате номерата и си заминавате. Къде ги има тези агенти? Питате за тях там, където се правят номера/застраховки. Те си имат координати/телефони и т.н.
Вижте и тази тема: Писмо за данък от Германия след закупуване на автомобил.
Още една полезна тема: С Български транзитни номера кола от Германия
При друго пътуване, описано по-долу - пасат 2002 г. 1.9 тди 130 к.с.:
Застраховка за 9 дни: 64 EUR
Данък за 1 месец, докато колата е с транзитните номера: 24 EUR (Платен във Finanzamt-данъчното в друг град)
Транзитни номера (табелите): 2x17 EUR = 34 EUR
Административна такса за издаване на транзитни номера: ~30 EUR
Общо около 150 евро излезе всичко необходимо, за да отпътуваме с червените номера, платени за най-краткия период от 9 дни.
Ето още малко инфо от колега, който си е докарал пасат Б6 2.0 тди от Германия:
застраховката за 9 дена за транзитните номера е 70 еврака (ако искаш за 30 дни е 100 евра.)
в цуласунга плащаш около 37-42 евро такса;
за номерата плащаш 32-33 евро;
и данъка трябваше във финанцзамт да се плати, но навих собственика да си даде неговата семтка - той беше 27 евро
: Ако купувате автомобила от фирма/търговец/автокъща, обикновено тя няма никакви номера. Затова е нужно търговецът да си сложи негови временни "дилърски" номера, с които да закара колата до KFZ-Zulassungsstelle. В противен случай няма как да си тръгнете с колата на самоход, защото в Zulassung искат да видят на място колата, за да й издадат номера и талон на ваше име.
4. ВНОС В БЪЛГАРИЯ:
След като сме се сдобили с червените номера пътуваме към България. За юридически лица при самото влизане в България се подготвя митнически манифест на една от будките на границата за статистически цели. Цената е 15 лв. За физически лица не се изисква.
5. РЕГИСТРАЦИЯ В КАТ:
За регистрацията са необходими (направете си за всеки случай по 2 копия от всичко):
: Платена Еко Такса (Плаща се на будките пред КАТ-София - за другите градове не зная. )
: Платена застраховка Гражданска Отговорност (може да се сключи без номера и след регистрацията се дописват номерата)
: Договор за покупко-продажба + фактура, ако е от фирма ("Договор за покупко-продажба между последния собственик по бриф и тебе. Ако е закупена от немски автосалон, то тогава може продавача да е фирмата." )
: Голям и малък зелен талон на автомобила от Германия ("бриф")
: Транзитен талон (този, който е получен с червените номера)
: ...?